sobota, 14 listopada 2015

W dniu 19 października 2015 r. w ramach zatwierdzonego planu pracy Komisji Społecznej odbyło się spotkanie poświęcone przeglądowi i analizie funkcjonowania Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) w gminie Komprachcice. Informację w posiedzenia komisji przedstawimy w dwóch artykułach. Dziś część I poświęcona opisowi przebiegu spotkania.

W posiedzeniu komisji uczestniczyli przedstawiciele OSP Pan Mirosław Borkowski - Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej oraz S.Dambiec - Komendant Ochotniczej Straży, którzy otrzymali upoważnienie od poszczególnych prezesów OSP do reprezentowania wszystkich jednostek. Urząd Gminy reprezentował Pan Bogdan Szewczyk – Skarbnik, a reprezentantem ze strony radnych strażaków był radny Florian Felger – przedstawiciel OSP Chmielowice a także wchodzący w skład naszej komisji radny Damian Piechaczek - OSP Domecko.

Celem posiedzenia było zapoznanie radnych z zasadami organizacji i finansowania jednostek OSP w gminie i zostało zorganizowane w jednym miejscu, by przedstawiciele strażaków przybliżyli radnym szczegóły swojej działalności. W przyszłym roku z uzyskaną wiedzą na temat działalności strażaków członkowie komisji pojadą w teren, by osobiście spotkać się z przedstawicielami OSP na terenie poszczególnych jednostek.

Porządek posiedzenia obejmował następujące kwestie :

1. Zasady organizacji OSP na terenie gminy Komprachcice.
2. Zasady finansowania OSP w gminie Komprachcice.
3. Uzyskanie informacji na temat nieuregulowanych spraw własności pod remizami w miejscowościach Wawelno i Ochodze.
4. Uzyskanie informacji na temat lokalu użytkowego przeznaczonego dla OSP Żerkowice w roku 2012.

Ad. 1
Na temat zasad organizacji OSP na terenie gminy głos zabrał Komendant S. Dambiec przybliżając obowiązujące regulacje prawne, na podstawie których działają poszczególne jednostki. Podstawowym aktem prawnym, który reguluje zagadnienie straży pożarnej jest Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. OSP na terenie gminy Komprachcice działają również w oparciu o przepisy dotyczące stowarzyszeń, a ich szczegółowe zadania oraz organizację określa własny statut poszczególnych gminnych jednostek OSP. Władzami OSP są:

1. Walne Zebranie członków OSP,
2. Zarząd (członkowie wybrani przez walne zebranie),
3. Komisja Rewizyjna (członkowie wybrani przez walne zebranie).

Na terenie gminy Komprachcice działa siedem jednostek OSP (OSP Chmielowice, OSP Domecko, OSP Komprachcice, OSP Ochodze, OSP Polska Nowa Wieś, OSP Wawelno, OSP Żerkowice). Trzy jednostki (OSP Domecko, OSP Komprachcice, OSP Polska Nowa Wieś) są włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego (KSRG) i współdziałają w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną i innymi jednostkami. Celem KSRG jest ujednolicenie działań o charakterze ratowniczym, podejmowanych w sytuacjach zagrożeń życia, zdrowia, mienia lub środowiska, podejmowanych przez Państwową Straż Pożarną i inne podmioty ratownicze (głównie OSP).

Ad. 2
Zagadnienie finansowania OSP omówił obecny na posiedzeniu Skarbnik Gminy Pan B. Szewczyk. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP ponosi gmina. Skarbnik przygotował zestawienie dotyczące m.in. wydatków bieżących, majątkowych z budżetu gminy w latach 2012-2015 oraz zestawienie wyposażenia ilościowo-wartościowego znajdującego się na stanie OSP w gminie Komprachcice, z podziałem na poszczególne jednostki na dzień 14 października 2015 r.

Dla przykładu wydatki bieżące poniesione na OSP w roku 2012 wyniosły 219 082,20 zł, w 2013 - 251 108,40 zł, w 2014 – 191 185,39 zł, a w 2015 w planach jest 238 200,00 zł. W przekazanym materiale przedstawiono komisji także udział wydatków na OSP do wartości ogółem planowanych wydatków, w porównywalnych pod względem budżetu gminach, w latach 2014 – 2015. Z przedstawionej analizy wynika, że gmina Komprachcice ma jeden z wyższych udziałów wydatków na OSP. Wyższy niż np. gmina Prószków, Turawa, Tarnów, Tułowice, czy Dąbrowa. Z zestawieniem tym polemizowali obecni na posiedzeniu przedstawiciele OSP argumentując, że wymienione gminy w budżecie posiadają osobne środki na utrzymanie budynków OSP, podczas gdy oni muszą z dotacji rocznej opłacić eksploatację remiz strażackich, co pochłania średnio ok. 50% otrzymanej kwoty. Przedstawiciele OSP podkreślili także, że w przedstawionych wydatkach majątkowych z budżetu gminy są ujęte zakupy sprzętu z funduszy sołeckich poszczególnych miejscowości.

Członkom komisji przedstawiono również sprawę ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków uczestniczących w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych organizowanych przez PSP. Ekwiwalent ten jest również zawarty w dotacji gminnej dla OSP. Niektóre jednostki ochotniczych straży, równowartość należnego ekwiwalentu przeznaczają na zakup wyposażenia dla swojej jednostki OSP. Podzielono się z członkami komisji opinią, iż zwiększenie ekwiwalentu nie jest konieczne, jeśli będzie zwiększona ogólna pula dotacji dla OSP.

Wymienione zestawienia przygotowane przez Skarbnika jest załącznikiem do protokołu.

Ad. 3
W sprawie nieuregulowanych spraw własności pod remizami w Ochodzach i Wawelnie głos zabrał Komendant S. Dambiec, który zapoznał członków komisji z aktualną sytuacją. W Ochodzach remiza znajduje się na trzech działkach. Dwie z nich są własnością osoby prywatnej. W tej kwestii rozmowy z właścicielem podjął Wójt Gminy L. Pietruszka. Jeśli chodzi o teren pod remizą w Wawelnie to sprawa czeka na rozstrzygnięcie w sądzie, gdyż właściciel chce odzyskać grunt pod remizą, a gmina chce go przejąć przez zasiedzenie. Sytuacja jednak jest niekorzystna, gdyż w związku nieuregulowaną sprawą gruntów nie można w wymienionych obiektach dokonać żadnych inwestycji.

Ad. 4
M. Borkowski, jako przedstawiciel OSP Żerkowice poinformował komisję o stanie przejętego na rzecz straży w roku 2012 lokalu użytkowego, będącego wcześniej mieszkaniem komunalnym oraz dokonanych w tym pomieszczeniu remontach i roli tych pomieszczeń w niedalekiej przyszłości. W związku borykającym się problemem braku w gminie mieszkań socjalnych Komisja Społeczna wnioskowała w dniu 14 września 2015 r. do Wójta o ponowne przeznaczenie tego pomieszczenia na lokal mieszkalny. Lokal ten został przed posiedzeniem komisji udostępniony do wglądu przez p. M. Borkowskiego. Począwszy od 2012r. pomieszczenie zostało częściowo zaadoptowane na, niezbędny strażakom, magazyn sprzętu strażackiego oraz poczyniono w nim inne prace remontowe, m.in. ze środków straży wymieniono zawilgocone elementy, dołączono instalację grzewczą do pozostałej części instalacji c.o., zmodernizowano instalację elektryczną. Wobec powyższego w opinii członków komisji na dzień dzisiejszy nie jest możliwa zmiana przeznaczenia użytkowania tego lokalu.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami czytelników naszego bloga. Nie ponosimy odpowiedzialności
za ich treść. Zapraszamy wszystkich do dyskusji. Informujemy jednak, że komentarze nawołujące do przemocy, obrażające inne osoby, zawierające określenia uważane powszechnie za obelżywe lub wulgarne, będą usuwane. Będziemy szczęśliwi, jeżeli osoby uważające wprowadzenie dobrych zwyczajów za cenzurę, znajdą inne miejsce
do dyskusji w Internecie. Jeżeli którykolwiek z wpisów łamie dobre obyczaje, proszę zawiadom nas o tym -
blog.komprachcice@gmail.com

Subscribe to RSS Feed Blog o Komprachcicach napisz do nas maila! 1% dla potrzebujących