5 czerwca Komisja Społeczna wraz z Komisją Budżetową uczestniczyły w posiedzeniu którego celem było przyjrzenie się szkołom w naszej gminie. Poniżej pełny protokół Komisji Społecznej która po analizie dokumentów nie mogła inaczej jak negatywnie ocenić pewne mechanizmy finansowania. Obawiamy się, że podobnie jak większość wniosków Komisji Rady Gminy
także te nie zostaną zrealizowane. Opisujemy to ponieważ
mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dla których szkół bez żadnej
kontroli przeznaczane są środki finansowe, a
którym brakuje nawet na papier ksero. Niedofinansowanym szkołom pomagają
rodzice fundując tablice interaktywne, plac zabaw czy nawet papier.
Na dzisiejszej sesji Rady Gminy niektórzy radni zamiast ukrócić tę mannę z nieba dla wybranych szkół, swoją decyzją przekazali na te szkoły kolejne środki pieniężne. Ale o tej skandalicznej decyzji i zachowaniu radnych już niebawem na blogu.
Protokół z posiedzenia Komisji Społecznej z dnia 5 czerwca 2017 r.
Temat: Ocena stanu przygotowań placówek oświatowych do rozpoczęcia roku szkolnego 2017/2018 w świetle planowanej reformy oświaty.
Skład komisji zajmującej się tematem:
⦁ Anna Bodzioch
⦁ Damian Piechaczek
⦁ Krzysztof Szopa
⦁ Agnieszka Zyzik
Realizacja tematu posiedzenia komisji odbyła się wspólnie z członkami Komisji Budżetowej, która omawiała temat „Analiza zarządzania i finansowania oświaty w Gminie na bazie reformy oświatowej”. Niniejszy protokół dotyczy zakresu tematu realizowanego przez Komisję Społeczną. Komisja Budżetowa przygotuje oddzielny protokół w sprawie swojego tematu.
Na spotkaniu 5 czerwca 2017 r. obecni byli także Wójt Leonard Pietruszka oraz Kierownik Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych (ZOPO) Anna Białoskórska, którzy na bieżąco odpowiadali na pytania członków obu komisji. Komisja Społeczna wysłała wcześniej do Urzędu Gminy listę zagadnień, jak poniżej, po czym na posiedzeniu komisji otrzymała odpowiedzi. Materiały dotyczące zagadnień nr 1 i 2 przesłane zostały komisji mailem przed posiedzeniem komisji ale ze względu na niepełne ujęcie tematu nastąpiła prośba o uzupełnienie. Materiały te komisja otrzymała w wersji papierowej a po posiedzeniu komisji przesłano je również w wersji elektronicznej i stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
- Przygotowanie informacji na temat planów finansowych szkół podstawowych i gimnazjum z lat 2016-2017, w szczególności o dokładne informacje z Działu 801 Rozdziału 80101 i paragrafów 4210, 4240, 4260, 4300. Jaki dokładnie rodzaj planowanych wydatków wchodzi w skład tych paragrafów w rozpisaniu na poszczególne szkoły w naszej gminie?
- Przygotowanie rozliczeń rocznych budżetów poszczególnych szkół gminy za rok 2016 z rozpisaniem szczegółowym wydatkowanych kwot w tych paragrafach.
- Co z możliwością wdrożenia e-dziennika dla wszystkich szkół gminnych, czy prowadzone były z ramienia gminy rozmowy na ten temat z firmą Vulkan. Co z obecnym projektem e-szkoły w gimnazjum? Jaka byłaby cena za utrzymanie tego systemu?
- Co z wyposażeniem klas do nauki chemii i fizyki w szkołach podstawowych naszej gminy?
- Jak będzie wyglądał podział pomieszczeń w szkole w Komprachcicach po połączeniu ?
- Przygotowanie informacji na temat bezpieczeństwa w szkołach i rozwiązywania przez dyrektorów szkół zgłaszanych nieprawidłowości, problemów przez rodziców.
Ad. 1-2
Z materiałów dostępnych komisji wynika, że cześć małych szkół podstawowych od lat zawyża planowane koszty na niektórych paragrafach budżetu ( np. paliwo z § 4210), po to aby poprzez źle rozumiane „oszczędności” finansować zakupy wyposażenia, sprzętu komputerowego, itd. Proceder ten powoduje że te szkoły są finansowane ponad miarę w stosunku do dużych szkół. Nie są to małe kwoty jeśli mówimy o „oszczędnościach” rzędu kilkunastu tysięcy dla szkoły do której uczęszcza ok 50 uczniów.
Z materiałów dostępnych komisji wynika, że cześć małych szkół podstawowych od lat zawyża planowane koszty na niektórych paragrafach budżetu ( np. paliwo z § 4210), po to aby poprzez źle rozumiane „oszczędności” finansować zakupy wyposażenia, sprzętu komputerowego, itd. Proceder ten powoduje że te szkoły są finansowane ponad miarę w stosunku do dużych szkół. Nie są to małe kwoty jeśli mówimy o „oszczędnościach” rzędu kilkunastu tysięcy dla szkoły do której uczęszcza ok 50 uczniów.
Koszt kształcenia jednego ucznia w małych szkołach wynosi ok 18-20 tys. na ucznia a w największej szkole podstawowej w gminie wynosi ok 8 tys. na ucznia. Nie można oprzeć się wrażeniu że z dotacji oświatowej przeznaczonej dla tej szkoły są finansowane inne szkoły podstawowe w gminie. Dysproporcje w finansowaniu w tych paragrafach są ogromne dlatego należy zweryfikować procedury związane z podziałem budżetu w tej części. Pomimo zapewnienia urzędu gminy, iż w tych paragrafach nastąpi uszczelnienie, z materiałów jakie ma w swojej dyspozycji komisja nie widać aby to nastąpiło.
Obecnie rada gminy otrzymuje projekt budżetu gminy w którym oświata jest traktowana całościowo bez podziału na poszczególne szkoły przez co radni nie widzą tego nierównomiernego podziału. Większa szczegółowość jednak nie jest wskazana przy tej uchwale i tym większa rola Wójta Gminy i skarbnika aby dokonać sprawiedliwego podziału budżetu w tej części pomiędzy wszystkie szkoły w naszej gminie. Niezrozumiałe dla komisji jest że pomimo iż kwestia nierównego finansowania szkół i tzw. „oszczędności” była poruszana na obradach wspólnych komisji rady gminy, dalej w stosunku do niektórych szkół ten proceder utrzymuje się.
Ad. 3
Poinformowano komisję że jest możliwość wdrożenia e-dziennika dla szkół w gminie. Koszt wdrożenia w pierwszym roku wyniósł by 1,23 zł brutto od jednej małej szkoły, natomiast w kolejnych latach abonament wyniósłby odpowiednio w szkole do 150 uczniów - 784,00 zł, od 150 do 300 uczniów - 1 480,00 zł, od 300 do 600 uczniów - 1 800,00 zł.
Poinformowano komisję że jest możliwość wdrożenia e-dziennika dla szkół w gminie. Koszt wdrożenia w pierwszym roku wyniósł by 1,23 zł brutto od jednej małej szkoły, natomiast w kolejnych latach abonament wyniósłby odpowiednio w szkole do 150 uczniów - 784,00 zł, od 150 do 300 uczniów - 1 480,00 zł, od 300 do 600 uczniów - 1 800,00 zł.
Oferta w wersji zaproponowanej przez firmę Vulkan to nie tylko e-dziennik ale inne ważne ułatwienia w prowadzeniu szkoły. W pakiecie znajduje się wiele narzędzi do nowoczesnego prowadzenia szkoły XXI wieku czyli, e-sekretariat, drukowanie świadectw, prowadzenie biblioteki, moduł komunikacji z rodzicami, czy też narzędzia analityczne dla dyrektora szkoły. Oferowana cena jest bardzo atrakcyjna w porównaniu z oficjalnym cennikiem dostępnym na stronach firmy Vulcan.
W przypadku przedłużenia przez gimnazjum umowy z Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji (RCRE) usługa ta kosztowałaby miesięcznie 368,00 zł brutto czyli prawie 4500,00 zł rocznie bez ulgi w pierwszym roku. Oferta ta jest niekorzystna również z innego powodu. System e-szkoły z RCRE jeśli miałby zostać rozszerzony o szkołę podstawową, wymagałby rozbudowania infrastruktury informatycznej szkoły podstawowej czyli dodatkowych nakładów pieniężnych, gdzie system e-szkoły wdrożony bezpośrednio z firmy Vulkan nie wymaga takiej rozbudowy. Nie znamy też ceny tego systemu po rozszerzeniu o szkołę podstawową. Wraz z komisją budżetową będziemy wnioskować aby dyrektorzy szkół w gminie przystąpili do jednego systemu obniżając tym samym koszty wdrożenia.
Ad. 4
Jeśli chodzi o zaplecze w szkołach, a zwłaszcza o bazę lokalową dla pracowni do nauki przedmiotów typu chemia, fizyka, których do tej pory nie było w szkołach podstawowych, Kierownik ZOPO zapewniła, że wszystko jest już ustalone z dyrektorami i nie powinno być w tym zakresie problemów lokalowych. Co do wyposażenia klas do nauki chemii, czy fizyki w specjalistyczne wyposażenie i pomoce naukowe to w tej kwestii trzeba poczekać na informacje z kuratorium oświaty w Opolu. Ministerstwo Edukacji bowiem zarezerwowało pieniądze na ten cel w budżecie centralnym, ale nie są znane szczegóły co do podziału tych środków na poszczególne szkoły.
Jeśli chodzi o zaplecze w szkołach, a zwłaszcza o bazę lokalową dla pracowni do nauki przedmiotów typu chemia, fizyka, których do tej pory nie było w szkołach podstawowych, Kierownik ZOPO zapewniła, że wszystko jest już ustalone z dyrektorami i nie powinno być w tym zakresie problemów lokalowych. Co do wyposażenia klas do nauki chemii, czy fizyki w specjalistyczne wyposażenie i pomoce naukowe to w tej kwestii trzeba poczekać na informacje z kuratorium oświaty w Opolu. Ministerstwo Edukacji bowiem zarezerwowało pieniądze na ten cel w budżecie centralnym, ale nie są znane szczegóły co do podziału tych środków na poszczególne szkoły.
Ad. 5
W związku z wygaszaniem gimnazjum, szkoła podstawowa w Komprachcicach od 1 września 2017r. przejmie pomieszczenia po byłym gimnazjum. W związku ze zmniejszeniem zapotrzebowania na klasy lekcyjne i chęcią przekazania części pomieszczeń dla OSiR podjęto decyzje, by zamknąć sklepik szkolny (pomieszczenie zostanie zagospodarowane przez OSiR na szatnie) a w jednej z dotychczasowych sal lekcyjnych utworzyć małą salę gimnastyczną z przeznaczeniem np. do gimnastyki korekcyjnej, która po południu wykorzystywana byłaby przez instruktorkę judo Panią Beatę Śmieja do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych. Punkt wydawania posiłków, który do tej pory znajdował się w sklepiku szkolnym ma zostać przeniesiony w inne miejsce. Dzieci z podstawówki w latach przyszłych przeniosą się ze starej części szkoły, z ciasnych sal lekcyjnych i szatni do nowoczesnego budynku po wygaszanym gimnazjum.
W związku z wygaszaniem gimnazjum, szkoła podstawowa w Komprachcicach od 1 września 2017r. przejmie pomieszczenia po byłym gimnazjum. W związku ze zmniejszeniem zapotrzebowania na klasy lekcyjne i chęcią przekazania części pomieszczeń dla OSiR podjęto decyzje, by zamknąć sklepik szkolny (pomieszczenie zostanie zagospodarowane przez OSiR na szatnie) a w jednej z dotychczasowych sal lekcyjnych utworzyć małą salę gimnastyczną z przeznaczeniem np. do gimnastyki korekcyjnej, która po południu wykorzystywana byłaby przez instruktorkę judo Panią Beatę Śmieja do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych. Punkt wydawania posiłków, który do tej pory znajdował się w sklepiku szkolnym ma zostać przeniesiony w inne miejsce. Dzieci z podstawówki w latach przyszłych przeniosą się ze starej części szkoły, z ciasnych sal lekcyjnych i szatni do nowoczesnego budynku po wygaszanym gimnazjum.
Szkoła podstawowa w Komprachcicach i co za tym idzie klasy gimnazjalne będą obsługiwane przez jeden system przerw międzylekcyjnych. W celu zachowania bezpieczeństwa uczniów najmłodszych klas planowane jest utrzymanie podziału wewnątrz budynku aby uczniowie gimnazjum nie przechodzili do starej części szkoły gdzie będą się uczyć uczniowie klas młodszych szkoły podstawowej. Nie ma jeszcze pomysłu na wykorzystanie nowoczesnej pracowni komputerowej znajdującej się w szkole podstawowej gdyż zapewnia ona jednoczesną naukę jedynie 13 uczniom (na tyle starczyło środków rady rodziców i dofinansowania z OP na zakup nowoczesnej pracowni dla szkoły z blisko 200 uczniami).
W szkole w Domecku pomieszczenia po świetlicy środowiskowej znajdujące się w tzw. starej szkole zostaną wykorzystane na świetlicę szkolną obsługiwaną przez nauczycieli szkoły podstawowej. Zostanie utworzone przejście ze szkoły po to aby można było udać się do świetlicy bez potrzeby wychodzenia z budynku.
Ad. 6
W dyskusji nad zagadnieniem bezpieczeństwa dzieci i zgłaszanych nieprawidłowości otrzymaliśmy informację, że każdy dyrektor jest odpowiedzialny za swoją placówkę i jak najbardziej powinien reagować i działać zgodnie z obowiązującym prawem w zakresie wszelkich nieprawidłowości zgłaszanych przez rodziców. W przypadku braku satysfakcjonującego rozwiązania każdy rodzić może zawsze zgłosić sprawę do kuratorium oświaty, także anonimowo, które może przeprowadzić kontrolę w placówce w danym zakresie. Uczniowie szkoły podstawowej w Komprachcicach będą powoli przenosić się z zajęciami lekcyjnymi z tzw. przybudówki do innej części szkoły. Ciasne i kręte korytarze przybudówki oraz małe i niskie szatnie nie sprzyjają bezpieczeństwu więc przenosiny poprawią bezpieczeństwo uczniów.
W dyskusji nad zagadnieniem bezpieczeństwa dzieci i zgłaszanych nieprawidłowości otrzymaliśmy informację, że każdy dyrektor jest odpowiedzialny za swoją placówkę i jak najbardziej powinien reagować i działać zgodnie z obowiązującym prawem w zakresie wszelkich nieprawidłowości zgłaszanych przez rodziców. W przypadku braku satysfakcjonującego rozwiązania każdy rodzić może zawsze zgłosić sprawę do kuratorium oświaty, także anonimowo, które może przeprowadzić kontrolę w placówce w danym zakresie. Uczniowie szkoły podstawowej w Komprachcicach będą powoli przenosić się z zajęciami lekcyjnymi z tzw. przybudówki do innej części szkoły. Ciasne i kręte korytarze przybudówki oraz małe i niskie szatnie nie sprzyjają bezpieczeństwu więc przenosiny poprawią bezpieczeństwo uczniów.
Na posiedzeniu członkowie komisji wymienili się także innymi spostrzeżeniami na temat bazy dydaktyczno-opiekuńczej, kształcenia i wychowania pedagogicznego oraz bezpieczeństwa dzieci. W dyskusji zwrócono uwagę na zachowanie niektórych nauczycieli w poszczególnych szkołach, które niestety nie zawsze jest prawidłowe, co w konsekwencji doprowadza do wyboru przez rodziców innych szkół także poza terenem naszej gminy. Członkowie komisji wypracowali następujące wnioski:
- Komisja wnosi aby z uwagi na zwiększone koszty przeznaczone na oświatę gminną w roku bieżącym zweryfikować zaplanowane wydatki w roku 2017 w paragrafach 4210, 4240 i 4260 szkół gminnych oraz dokonać niezbędnych korekt.
- Komisja wnosi aby podczas podziału budżetu dla szkół na rok 2018 w w/w paragrafach znalazły się kwoty odpowiednie do ilości uczniów w danej szkole aby nie było tak dużych dysproporcji w finansowaniu różnej wielkości szkół.
- Komisja po zapoznaniu się z informacją na temat oferty dotyczącej e–dziennika rekomenduje aby jeśli dyrektorzy szkół zdecydują się na przejście na dziennik elektroniczny zakupić technologię bezpośrednio w firmie Vulcan z Wrocławia z pominięciem pośrednika jakim jest Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu, który oferuje drożej technologię firmy Vulcan.
- Komisja popiera pomysł, aby pomieszczenie po sklepiku szkolnym oraz sali lekcyjnej geografii w części gimnazjum przeznaczyć na potrzeby OSiR.
- W nowym roku szkolnym w szkole w Komprachcicach sukcesywnie w miarę zwalniania sal lekcyjnych przez oddziały wygaszanego gimnazjum, przenosić uczniów ze starej części szkoły podstawowej (zwłaszcza z przybudówki) do pomieszczeń po byłym gimnazjum.
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami czytelników naszego bloga. Nie ponosimy odpowiedzialności
za ich treść. Zapraszamy wszystkich do dyskusji. Informujemy jednak, że komentarze nawołujące do przemocy, obrażające inne osoby, zawierające określenia uważane powszechnie za obelżywe lub wulgarne, będą usuwane. Będziemy szczęśliwi, jeżeli osoby uważające wprowadzenie dobrych zwyczajów za cenzurę, znajdą inne miejsce
do dyskusji w Internecie. Jeżeli którykolwiek z wpisów łamie dobre obyczaje, proszę zawiadom nas o tym - blog.komprachcice@gmail.com